Vierdaagse rondreis op Corsica – Corte, Cap Corse en Bastia

Ghisoni Corsica

Corsica is één van de grootste eilanden in de middellandse zee. Het eiland heeft niet alleen een grote hoeveelheid prachtige stranden, maar ook degene die van bergen houden, kunnen hier een heerlijke vakantie hebben. Tijdens onze vier-daagse rondreis op Corsica zagen we een beetje van allebei.

Corsica is met haar 8.722 km² het vierde, grootste eiland in de middellandse zee. Bestuurlijk gezien valt het eiland onder Frankrijk, maar een deel van de lokale bevolking zou graag onafhankelijk zijn. De voertaal is Frans en de echte locals spreken Corse. Een taal die in de verste verte niet op het Frans lijkt.
Het eiland is 183 km lang en 85 km breed. Doordat er geen snelwegen op het eiland zijn, duurt een autoritje van noord naar zuid meer dan vier uur. Het eiland kent vooral veel bochtige wegen door de bergen en dat kost simpelweg meer tijd dan rijden op de snelweg.

Deze zomer was ik samen met mijn vriend op het eiland. Omdat we er al vaker zijn geweest, besloten we een mini road trip te maken naar nieuwe plekken. In dit artikel neem ik je mee op onze reis.

Corte, Corsica
Corte, de hoofdstad van Corsica

Dag 1 Monacia-d’Aullène – Corte

Tijdens onze vakantie verbleven we in het vakantiehuis van mijn vriend zijn vader, in Monacia-d’Aullène. Een klein dorpje in het zuiden van Corsica, met welgeteld twee restaurants en een klein winkeltje. Een plek met weinig buitenlandse toeristen, maar veel Fransen die hier hun tweede huis hebben. Soms heb ik het idee dat het halve dorp op één of andere manier, verre familie is van mijn vriend. We begonnen onze rondreis op Corsica vanaf ons vakantiehuis in Monacia. Vanaf daar reden we naar Corte, de culturele en historische hoofdstad van het eiland. Deze ‘stad’ (er wonen net iets meer dan 7000 inwoners) ligt op 450 meter hoogte, tussen een nog hoger gebergte.
Onderweg lunchten we in Solenzara, een klein dorpje ten Noorden van Porto-Vecchio. De keuze voor deze lunchplek was geheel willekeurig. We hadden honger en zochten via Apple maps de dichtstbijzijnde bakkerij en die vonden we daar. We haalden broodjes bij de bakker en ate die in de haven van het dorpje. Voor mij het gevoel van vakantie en het deed me een beetje denken aan alle vakanties met mijn ouders. Solenzara is een klein dorpje wat eigenlijk vrij weinig voorstelt. Aan de rand van de haven staan wat kermisattracties (waar ik persoonlijk een hekel aan heb) en in de ‘hoofdstraat’ vind je vooral veel souvenirwinkels. Je vind er een paar restaurantjes en een jachthaven.

Solenzara, corsica
Kerkje in het ‘centrum’ van Solenzara

Vanaf Solenzara reden we via een mooie bergroute naar Corte. In het plaatsje Ghisonaccia sloegen we links af de D344 op. Deze weg loopt door een prachtige vallei, de berg op richting Ghisoni. Ik was erg onder de indruk van de route en heb onwijs genoten van het prachtige uitzicht. Op het moment dat wij er reden zijn we behoorlijk weinig auto’s tegen gekomen, dus we konden overal stoppen om wat foto’s te maken. Onderweg reden we langs verschillende stuwmeren, hadden we uitzicht op de rivier en reden we langs diepe ravijnen. Als bergenliefhebber vond ik het fantastisch.
Ghisoni is een heel klein dorpje waar je doorheen rijdt als je doorrijd naar Corte. Volgens Wikipedia telt het dorpje 267 inwoners en dat is goed te merken als je er doorheen rijdt, er is namelijk vrij weinig. De straten zijn uitgestorven en het ene terrasje wat we zagen, was leeg. In de winter schijnt het hier juist wat drukker te zijn, want het skigebied van Corsica bevindt zich in de buurt.

D344 richting GhisoniD344 richting Ghisoni

Corte

De ‘hoofdstad’ van het eiland is Corte, een stadje met net iets meer dan 7.000 inwoners. De stad bevind zich in het midden van het eiland, vlakbij de scheiding tussen Haute-Corse en Corse-Du-Sud, de twee departementen op het eiland. In de zomermaanden trekt de stad toeristen en de rest van het jaar zie je vooral studenten omdat de enige universiteit van het eiland in Corte staat.
Onze eerste avond hebben we het stadje verkent en lekker gegeten bij een lokaal restaurant. Het hotel waar we sliepen (Hotel Arena le refuge), ligt op iets meer dan 2km van het centrum, dus we hebben de auto geparkeerd bij de universiteit (gratis parkeren). Vanaf daar zijn we het stadje in gelopen en hebben we de citadel bekeken. Corte is tegen een berg op gebouwd, dus het was best een flinke klim.

Citadel Corte

Dag 2 – Een bergwandeling vlakbij Corte

Onze tweede dag  van de rondreis op Corsica begon met een hotelontbijtje (daar ben ik groot fan van) op het terras langs de rivier. Ons hotel lag direct aan de rivier en op dat moment had ik echt een vakantiegevoel. Vanaf het hotel reden we naar het westen voor een wandelroute naar lac de Melo. We hadden geluk dat er op het moment van aankomst net een andere auto vertrok waardoor we aan de start van de route konden parkeren. Andere wandelaars moesten eerst nog een kilometer of twee klimmen voordat de ‘echte’ route kon beginnen. Volgens de reisgids was deze wandelroute gemarkeerd als een rode route (het systeem kun je vergelijken met het skipiste systeem), maar wat ons betreft had ie niet zo goed zwart kunnen zijn. Er zaten een aantal hele zware klim stukken tussen, waar je echt op rotsen moest klimmen naast diepe afgronden. We wilden onszelf uitdagen om door te wandelen naar Lac de Capitellu, maar halverwege zijn we gestopt. Verderop zagen we een punt waar je met hulp van een ijzeren kabel tegen een stijle rots op moest klimmen en voor mij was dat het punt om om te draaien. Na ruim vier uur wandelen waren we redelijk moe en deze uitdaging werd me te groot.
De wandelroute is zeker de moeite waard om te doen, want je hebt onderweg prachtig uitzicht. Wel moet je een redelijk goede conditie hebben, stevige schoenen aantrekken en niet bang zijn voor een uitdaging.
Na de wandeling hebben we lekker afgekoeld bij de rivier in het hotel en we zijn gaan eten bij een restaurantje in Corte.

Wandeling lac de melo
Dit soort trappetjes zijn onderdeel van de route

Rivier corsica

Dag 3 Corte – Macinaggio

We begonnen de dag opnieuw met een hotelontbijtje (yay) voor we vertrokken voor een lange dag in de auto. (Dit was verreweg de langste autodag tijdens de rondreis op Corsica). We wilden de cap corse rijden (het noordelijkste puntje van het eiland) en hadden geen idee of dit in één dag zou lukken. We kozen er dan ook voor om nog geen hotel te boeken en te zien hoe ver we zouden komen. De dag in de auto was behoorlijk lang, dus we probeerden onderweg regelmatig te stoppen om even pauze te houden of om foto’s te maken van de prachtige uitzichten. Het was buiten onwijs warm, dus tijdens de pauze was het van levensbelang om de schaduw op te zoeken, want in de volle zon was het simpelweg niet te doen. Uiteindelijk zijn we niet verder gekomen dan Macinaggio, één van de noordelijkste dorpjes. Hier hebben we nog een nachtje in een hotel geslapen. Het hotel had een zwembad, dus daar hebben we natuurlijk gebruik van gemaakt.

De bergweg van Corte richting de Cap Corse
Centuri
Een tussenstop in de haven van Centuri om een ijsje te eten
Moulin Mattei
Moulin Mattei, gebouwd door de familie Mattei om het maken van het drankje Cap Corse te financieren.

Dag 4  Macinaggio – Monacia-d’Aullène

Onze laatste dag van de roadtrip was opnieuwe een hele fijne dag op Corsica. We hebben heerlijk geslapen in het hotel en zijn na ons ontbijt vertrokken voor het laatste deel van de route. We zijn langs de oostkust helemaal terug gereden naar Monacia-d’Aullène, op het zuiden van het eiland. Onze eerste stop van de ’terugweg’ was in Erbalunga, een klein havenstadje. Hier hebben we een tijdje rondgelopen, veel foto’s gemaakt en ik kocht een hoed (heel belangrijk haha). Het stadje is erg schattig, met veel smalle straatjes en steegjes, waardoor het elke keer een verrassing is waar je uitkomt.
Na Erbalunga stopten we in één van de grotere steden van het eiland: Bastia. De stad telt iets meer dan 44.000 inwoners en heeft meer voorzieningen dan de kleinere steden/dorpen op het eiland. Bastia heeft een grote haven waar de boten naar het vaste land van Frankrijk en Italië komen en gaan. Wij hebben een aantal uur door het stadje gelopen, wat ik best een uitdaging vond in de hitte. Vooral omdat wij daar op het heetst van de dag waren én het dragen van een mondkapje verplicht was. We aten een late lunch op een terrasje (een tegenvaller) en vertrokken rond het einde van de middag terug naar ‘huis.’ Onderweg stopten we nog even bij de supermarkt voor een fles Cap Corse om uiteindelijk moe, maar voldaan terug te komen van onze rondreis op Corsica. Erbalunga

De haven van Erbalunga

Bastia
Uitzicht op het centrum van Bastia vanaf de citadel
Kleurrijke steegjes in Bastia

De komende weken kun je meer artikelen verwachten over onze vakantie op Corsica inclusief een verslag over onze tweede rondreis op Corsica. Wil je eerder geschreven artikelen lezen over deze reis, kijk dan hier.