Boek review – Niet wat jij denkt – Jiami

Review Jiami

Twee dagen geleden plaatste ik mijn eerste boek review op mijn blog. Hierbij deelde ik ook dat ik ieder boek dat ik 2020 lees op mijn blog ga reviewen. Nu heb ik dus boek nummer drie uit en is het tijd voor de review. Het boek wat ik las is: Niet wat jij denkt. Geschreven door blogger en Youtuber Jiami.

Drie jaar geleden publiceerde Jiami haar eerste boek. Een boek waarin ze openhartig vertelt over haar eetstoornis en hoe haar blog ervoor heeft gezorgt dat ze is gaan vechten voor herstel. Vlak nadat het boek uitkwam heb ik het gekocht en in één avond uitgelezen. Dit was inclusief een flinke hoeveelheid tranen omdat ik me in veel dingen herkenden en om dat moment nog midden in het herstel van mijn eerstoornis zat. Nu las ik het voor de tweede keer en opnieuw was ik er een paar uurtjes zoet mee, maar dit keer zonder tranen/

Herkenbaar

Er zijn drie dingen uit het verhaal van Jiami die ik heel erg herken: haar liefde voor lijstjes, bloggen en de eetstoornisgedachten. Net als Jiami maak ik ook overal lijstjes van en zijn het vooral de to-do lijsten en doelen die ik regelmatig op papier zet. Haar liefde voor bloggen herken ik ook, al lukte het mij op slechte moment juist niet om een tekst te schrijven. Pas wanneer ik me goed voel kan ik mijn gedachtes en meningen op papier zetten. De derde overeenkomst is het pijnlijkst: de gedachtes die komen kijken bij een eetstoornis. Natuurlijk is die bij iedereen anders en zijn er héél veel verschillen, toch weet ik hoe het is om de hele dag met eten en niet eten bezig te zijn. De eerste keer toen ik het boek las vond ik het moeilijk om dit te lezen. Omdat die gedachtes op dat moment ook door mijn hoofd spookten (ik had geen anorexia, maar eetstoornis NAO). Nu heb ik er minder moeite mee en kan ik alleen maar blij zijn dat ik officieel hersteld ben.

Het verhaal

In het boek neemt Jiami de lezer mee in de periode van haar eetstoornis. Waar haar complete leven beïnvloed werd door de ziekte, lukte het haar om afleiding te vinden in haar blog. Ieder hoofdstuk is een apart moment uit haar leven en is een verzameling van hoogte en diepte punten. Het verhaal leest anders dan een fictief boek waarin je de hoofdpersoon echt volgt, maar omdat het zoveel persoonlijke dingen uit Jiami’s leven bevat wil ik toch doorlezen. Voor mij voelt het een beetje alsof ieder hoofdstuk een apart blog artikel is, maar die wel allemaal op chronologische volgorde achter elkaar gepubliceerd zijn.

Hoe vind ik het boek

Ik vind het een indrukwekkend boek en bijzonder om te lezen hoe zij de periode van haar anorexia heeft ervaren. Ik vind het inspirerend om te lezen hoe zij op jonge leeftijd al zo ontzettend veel succes heeft met haar eigen blog en dat ze zoveel doorzettingsvermogen heeft. Dit is iets waar ik zeker tegenop kijk en waarvan ik wenste het iets meer te hebben. Dus wat dat betreft is zij een echte inspiratiebron.
Het verhaal leest lekker weg en binnen een paar uur had ik het boek uit. Wel moet ik zeggen dat mijn voorkeur uitgaat naar fictieve verhalen of verhalen waarbij de hoofdstukken net iets beter op elkaar aansluiten.

Cijfer: 7

Volg:
Delen: