Flits bezoekje Berlijn

Voor mijn studie deed ik het afgelopen half jaar onderzoek naar het treintraject tussen Amsterdam en Berlijn. Uiteraard kun je niet over deze reis schrijven als je die specifieke trein nog nooit vanbinnen hebt gezien. Daarom ging ik met mijn redactie op pad om deze reis te maken, het was daadwerkelijk een flitsbezoekje aan Berlijn.

De reis begon op een vroege maandagochtend op het station in Zwolle. Vanaf mijn woonplaats nam ik de trein naar Amsterdam Centraal, waar de echte reis begon. Natuurlijk weet ik dat het een stuk sneller is om de trein naar Deventer te nemen en vanaf daar op de IC Berlijn te stappen, maar wij wilden het gehele traject van A naar B afleggen, voor de radio reportage.

De treinreis

Het eerste gedeelte van de reis zijn Ernestina en ik bezig geweest met het interviewen van de conducteur. Voor mijn item had ik informatie nodig over bagagediefstal in de trein en voor de radiouitzending wilden we opnames van de conducteur die alle stations opnoemt. Tot aan Bad Bentheim hebben we gezellig zitten kletsen met de conduceurs op de trein en op station Deventer vonden zij toch echt dat we even wat foto’s moesten maken. Dat kwam goed uit, want ik had zeker beeldmateriaal nodig voor mijn reportage.
In Bad Bentheim zijn we de trein uitgegaan omdat mijn klasgenoten daar nog wat beeldmateriaal wilden schieten. Twee uur later namen we de volgende trein naar Berlijn. Tijdens deel twee van de reis heb ik eigenlijk vrij weinig gedaan. Uit het raam gestaard en middagdutjes, wachtend tot we eindelijk in Berlijn zouden aankomen.

Berlijn by night

Op het moment dat wij in de stad aankwamen was het helaas al donker. We besloten meteen naar onze airbnb af te reizen zodat we onze spullen konden droppen. Iedereen had behoorlijk trek na de lange reis, dus vrijwel meteen na aankomst in het appartement zijn we gaan eten. Gelukkig zaten er genoeg leuke tentjes in de wijk en viel de keuze op een pizza restaurant.  Eerlijk gezegd had ik daar geen hoge verwachtingen van, maar het viel 100% mee. De pizza smaakte heerlijk én het was echt heel erg betaalbaar. Voor twee voorgerechten, vijf pizza’s en vijf drankjes betaalden we in totaal €50.

Na het eten besloten we nog even de stad in te lopen voor sfeergeluiden van Berlijn én omdat we zin hadden in Duits bier 🙂
Vanaf de Airbnb liepen we zo richting Alexanderplatz, waar we ons volledig in kerstsferen waanden vanwege de kerstmarkten. Ik werd hier super enthousiast over en was het liefst uren over de markt gaan lopen. Helaas wilde de rest van de groep zo snel mogelijk naar binnen om een drankje te doen en heb ik slechts een paar foto’s kunnen maken. (Nu heb ik wel een goede reden om dit jaar met Kerst terug te komen!)

De pizza was echt heel leker!
Het wereldberoemde Alexander platz
Ik word heel blij van kerstmarkten

The next day

Terwijl mijn collega’s/klasgenoten dinsdagochtend optijd de deur uit gingen voor een interview met een correspondent, hadden Ernestina en ik net iets meer tijd. Wij zouden namelijk de trein vanaf Ost bahnhof nemen om audio opnames op het station te maken en nog wat sfeer opnames van de stad. Aangezien we toch redelijk vroeg wakker waren, hadden we tijd voor een lekker ontbijtje bij een bakkerij.
Via Alexanderplatz (we wilden nog even langs de DM), gingen we met de U-bahn naar het beginstation van de IC Berlijn – Amsterdam. Vlakbij Ost bahnhof staat de east side Galerie, ongeveer anderhalve kilomerer Berlijnse muur waar verschillende artiesten street art op gemaakt hebben. Aangezien we redelijk op tijd waren, hadden we nog eventjes de tijd om hier wat foto’s te maken. Nu we de Berlijnse Tv toren, Alexander platz én de muur hadden gezien, konden we toch met een voldaan gevoel terugkeren naar huis.

Prima ontbijtje om de dag mee te beginnen!
Mag ik nog een keer terug komen?!

Vaker een flits bezoekje Berlijn?

Een paar uur Berlijn is eigenlijk veel te kort, zeker als je daarvoor minimaal 12 uur in de trein moet zitten. Toch heb ik een hele leuke tijd gehad en vond ik het bijzonder om voor mijn studie eventjes er tussenuit te kunnen om een reportage te maken. Het voelde echt als mijn eerste ‘persreis’ en ik kan niet wachten om vaker op pad te gaan. Vooral omdat ik het leuk vind me bezig te houden met internationale onderwerpen.
Wat betreft een flits bezoek voor Berlijn om vakantie te vieren, zou ik het niet op deze manier aanpakken. Dan zorg ik er voor dat ik in ieder geval één volle dag in de stad heb, want er is gewoon heel erg veel te zien.