Vakantie tijdens de corona crisis? Dit was onze zomer

Corsica vakantie

Ken je de grap van Merel die naar Slovenië en Oostenrijk ging? Ze ging niet. Op vakantie ondanks de corona crisis leek ons wel een goed plan. We zouden immers de drukke miljoenen stad verlaten voor de natuur, waar het risico op corona kleiner is dan in Parijs. Helaas ging de geplande reis niet door en moesten we last-minute alle plannen veranderen. Omdat we wel de stad uit wilden, boekten we nog geen 24 uur voor vertrek een nieuw vliegticket naar een totaal andere bestemming. In het begin even balen, maar gelukkig was het een goede keuze en hadden we een super fijne vakantie.

Het originele plan: zaterdag 22 augustus vliegen we ’s ochtends vroeg naar Ljubljana voor een tweeweekse rondreis door Slovenië en Oostenrijk. We boekten leuke hotels, bedachten wat we wilde doen en zagen onszelf al door de Oostenrijkse Alpen lopen. Natuurlijk hielden we het reisadvies voor beide landen in de gaten en hielden we rekening met een veranderingen. 24 uur voor vertrek hadden we er allebei vertrouwen in, we waren ingecheckt voor de vlucht en gingen er vanuit dat alles door zou gaan. Tegen 6 uur ’s avonds kregen we echter het bericht dat Slovenië het reisadvies had aangepast. Zonder negatieve corona test zouden toeristen uit Frankrijk het land niet binnen komen. (Nederland stond zelfs op het lijstje met ‘rode landen’.) Aangezien we de volgende ochtend om 9 uur zouden vliegen, was het onmogelijk om nog een test te doen. Daar ging onze reis.

Veranderende plannen

De vliegtickets konden we annuleren en gelukkig konden ook de hotels en B&B’s gratis gecancelled worden (daar hadden we ze op uitgezocht want we wisten het risico van op vakantie gaan tijdens de corona crisis.) De vrijdagavond, waarop we de laatste spullen zouden inpakken, veranderde in de avond waarop we een nieuwe vakantie moesten boeken. We kozen ervoor om het onszelf ‘makkelijk’ te maken, twee weken naar Corsica. De ouders van mijn vriend hebben daar een huis, dus we hoefden niet na te denken over het boeken van een accommodatie.
Zaterdagavond vertrokken we voor de vierde keer samen naar het Franse eiland, al waren we dit keer iets minder vrolijk.
De eerste week waren we met z’n tweeën in het huis en tijdens de tweede week waren we samen met de ouders van mijn vriend. Zij hadden hun reis al eerder geboekt.

Bavella

Mini roadtrip

Tijdens onze eerdere vakanties op Corsica verbleven we de gehele periode op het eiland in het vakantiehuis. Dit keer besloten we nieuwe plekken op het eiland te bezoeken en sliepen een aantal nachten in hotels. De eerste mini roadtrip maakten we met z’n tweeën. Twee dagen in Corte en de laatst twee dagen reden we de Cap Corse met onderweg een overnachting. Roadtrip twee maakten we met zijn ouders en we sliepen in Ajaccio en Porto Ota. Voor mij allemaal volledig nieuwe plekken en dat vond ik super leuk! Ondanks alles heb ik deze twee weken echt een vakantiegevoel gehad en onwijs genoten van alle fijne momenten. Ik heb nieuwe plekken van het eiland mogen zien, waarvan ik onwijs onder de indruk ben. Laten we heel eerlijk zijn: Corsica heeft daadwerkelijk veel te bieden. Van snorkelen in ze zee tot wandelen in de bergen, op een terrasje zitten in een ‘grote’ stad of met een boot de zee op, het kan allemaal. (En we deden dit dan ook haha).

Bastia Corsica

Vakantie tijdens de corona crisis

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: we hebben tijdens onze vakantie weinig gemerkt van de corona crisis. Corsica valt onder Frankrijk en veel van de regels zijn dan ook hetzelfde als op het vaste land. Het dragen van een mondkapje is verplicht in alle openbare ruimtes. Dat betekent dat je in de supermarkt een mondkapje moet dragen. Dit is al behoorlijk wat weken zo en wat dat betreft is het niet anders dan boodschappen doen in Parijs. Op de dag van ons vertrek ging de algemene mondkapjesplicht in Parijs in, het dragen van een mondmasker is overal op straat verplicht. Op Corsica was dit gelukkig niet het geval, dus hebben we nog twee weken frisse lucht kunnen inademen. Wel is het in de steden op sommige plekken verplicht, dus het mondkapje hadden we wel altijd bij ons. Zo moet je bij het uiteten gaan een mondkapje dragen tot je aan je eigen tafel zit. En ook een souvenirwinkeltje binnen stappen zonder mondkapje is geen optie. Dus het ‘mooie blauwe kapje’ is onderdeel geworden van mijn outfit.

Vakantie corona crisis

Al met al ben ik heel dankbaar dat we alsnog op vakantie konden deze zomer. Afgelopen mei dacht ik dat het er voor dit jaar niet in zou zitten. Juist met deze gekke situatie van het huidige jaar heb ik er extra van genoten om door de bergen te lopen, te zwemmen in de zee én relatief onbezorgd op een terrasje te zitten met een Corsicaans biertje.

De komende weken kunnen jullie nog veel artikelen verwachten over deze reis, omdat er onwijs veel dingen zijn die ik met jullie wil delen. Reistips, hotel en restaurant reviews, héél veel foto’s en de video die ik ga maken over onze reis. Stay tuned!